Ik wist niet dat een job in het ziekenfondskantoor zo veel omvat
Georgio Papadakis Ziekenfondsconsulent
Loket en contactcenter
Van boekhouding naar het ziekenfondskantoor: Georgia Papadakis maakte een opvallende carrièreswitch. Sinds ruim een jaar werkt ze bij Solidaris, met veel goesting. “Ik wist niet dat deze job zo veel omvatte.”
Geen dag is dezelfde
Georgia werkt als kantoormedewerker bij Solidaris. “De ene dag zit ik aan de balie, de andere dag behandel ik afspraken of telefoons. Elke situatie is anders, geen enkele dag is hetzelfde. En voor je het weet is de dag om.” “Ik hou van de afwisseling, zo blijf je scherp én gemotiveerd.” vertelt ze.
“Ik dacht dat het een simpele job was, maar er komt zoveel bij kijken”
“Voor ik hier werkte, dacht ik: dat is gewoon klevertjes of reisdocumenten uitdelen. Maar nu weet ik dat er veel meer achter zit. We helpen mensen met hun uitkering, verzekerbaarheid, ziekenhuisfacturen… Je ziet echt hoe moeilijk sommigen het hebben.”

Van boekhouding naar mensen helpen
Georgia werkte voordien in de boekhouding, maar miste menselijk contact. “Dat cijferwerk was prima, maar ik wou iets betekenen. Hier maken we het verschil, echt. Mensen komen soms gefrustreerd of in paniek binnen, en als jij hun probleem kan oplossen, zie je hun opluchting. Dat geeft zoveel voldoening.”
Dicht bij huis, dicht bij de mensen
Georgia werkt in haar eigen regio, in en rond Maasmechelen. “Leden herkennen me op straat, in de winkel… Soms spreken ze me aan omdat er nog iets in orde moet gebracht worden. Die betrokkenheid vind ik fijn. Je bouwt echt iets op met mensen.”
In je regio werken heeft nog voordelen: er was bijvoorbeeld een vrouw die ik maar niet kon bereiken, haar telefoonnummer klokte niet, ze reageerde niet op brieven... “Haar dossier bleef liggen. Toevallig kwam ik haar tegen toen we met collega’s frietjes haalden. Ik sprak haar aan en vroeg om langs te komen op kantoor. Haar dossier was meteen in orde.”
“Soms komen mensen terug om je te bedanken”
“Zo had ik een dossier van een kindje dat in het ziekenhuis lag: een factuur van 50 000 euro. De ouders waren niet in orde met hun verzekering. We hebben dat gelukkig kunnen oplossen. Je ziet dan echt de dankbaarheid. Soms komen mensen soms zelfs terug met chocolaatjes. Dat hoeft niet, maar het raakt me wel.”

Je moet mensen graag zien
Volgens Georgia is empathie een must. “Je moet je kunnen inleven in de situatie van een ander. Niet veroordelen. Mensen komen vaak met zware verhalen, zonder geld of uitkering. Dan moet jij hen helpen, alles duidelijk uitleggen, geruststellen. Da’s soms moeilijk bij mensen die een andere taal spreken of het zorgsysteem minder kennen. Gelukkig is er google translate.”
Een goeie interne opleiding
“Ik begon zonder voorkennis aan deze job. Gelukkig krijg je een heel intensieve opleiding. Je leert alles vanaf 0 en hebt een buddy die je maandenlang coacht. Je moet ook slagen voor de examens, dat gaf wel druk. De opleiding is pittig, zeker de eerste 6 maanden. Maar toen ik startte, voelde ik me klaar.”
“Ik ben hier echt op mijn plaats”
Wat maakt werken bij Solidaris voor Georgia zo waardevol? “De collega’s. We zijn een hecht team. Het klinkt een beetje cliché, maar mijn collega’s voelen bijna als familie. Als iemand het even moeilijk heeft, dan vangen we elkaar op. We zijn er voor elkaar. Ik zou deze job zo opnieuw kiezen.”
