getuigenis - UX/UI designers

Niels en Bert
Wij slaan de brug tussen technologie en menselijke behoeften

Wat houdt jullie job in?

 

Bert: Wanneer een Solidaris-programma (bijvoorbeeld e-Mut) aan vernieuwing toe is,

Niels en Bert

contacteren wij de mensen die het programma nu gebruiken en nemen we interviews af over hun ervaring. Uit die interviews leren we wat er beter kan en maken we een prototype van een nieuwe versie of functie van het programma. Dat kan gaan van het herontwerpen van de betalingspagina van e-Mut, tot het toevoegen van een manier om notities achter te laten op een dossier bedoeld voor een collega.

De focus ligt op het verbeteren van de gebruikerservaring en de dienstverlening. We doen ook marktonderzoek om onze prototypes zo toekomstgericht mogelijk te ontwerpen. Die leggen we dan voor aan onze IT-teams, die de applicaties dan effectief verder uitbouwen. Het doel is om gericht te luisteren naar wat onze gebruikers nodig hebben en de oplossingen te ontwerpen waar ze behoefte aan hebben.

 

Niels: Op dit moment zijn we voornamelijk bezig met het ontwikkelen van een nieuw design systeem. Dit omvat het creëren van een bibliotheek van herbruikbare componenten die later kunnen worden geïmplementeerd in de applicaties van alle teams binnen Solidaris IT. Deze nieuwe componenten zullen binnenkort zichtbaar zijn in het vernieuwde design van e-Mut. Ons doel is om alle andere teams binnen Solidaris IT mee te krijgen om dit nieuwe design systeem te adopteren, zodat alle (interne) applicaties een consistente uitstraling hebben. Daarnaast zijn we ook gestart met het coachen van de verschillende teams binnen Solidaris om hen te begeleiden bij deze transitie.

 

Wat wil UX UI zeggen?

 

Bert: UX staat voor 'User Experience' en UI staat voor 'User Interface'. De twee zijn vergelijkbaar maar zijn niet hetzelfde. 

Met user experience hebben we het echt over de gebruikerservaring, bijvoorbeeld 'Hoe gemakkelijk is het voor een lid om via e-Mut een traject arbeidsongeschiktheid op te starten?'. Eigenlijk betekent het goed luisteren naar de noden van onze gebruikers, of dat nu Solidaris-leden of collega's uit andere diensten zijn.

Met User Interface worden vooral de bouwstenen van een webpagina of programma bedoeld. Het gaat dan bijvoorbeeld over de kleur van een knop of over de tekstgrootte en de lay-out van een pagina.

Niels: Als ik iemand vertel dat ik UX/UI designer ben, denken mensen meestal dat ik een andere taal praat. Daarom leg ik dan uit dat ik werk aan de gebruikerservaring (UX) en gebruikersinterface (UI) van websites en applicaties. UX draait om de gebruikerservaring, functionaliteit en het skelet, en speelt zich vooral op de achtergrond af. Het zorgt ervoor dat de verwachtingen en behoeften van de gebruiker worden vervuld. UI gaat over de visuele aspecten, zoals kleuren, typografie, lay-out, branding en interactie, om alles er aantrekkelijk uit te laten zien.”

 

Welke rol speelt UX binnen IT?

 

Niels

Niels: UX speelt een belangrijke rol binnen IT omdat het zich richt op het creëren van gebruiksvriendelijke en efficiënte producten. Een goede UX zorgt ervoor dat applicaties intuïtief en prettig in gebruik zijn, wat de tevredenheid en productiviteit van gebruikers verhoogt. Door de behoeften en verwachtingen van gebruikers centraal te stellen, helpt UX om technische oplossingen te ontwerpen die niet alleen functioneel, maar ook toegankelijk en aangenaam zijn. Dit leidt tot een hogere adoptiegraad en minder supportverzoeken, wat uiteindelijk bijdraagt aan het succes van IT-projecten.

 

Welke rol spelen jullie naar leden toe?

 

Niels: De leden zijn zich er misschien niet van bewust, maar wij spelen een belangrijke rol omdat we hun belangen vertegenwoordigen. Tijdens het design proces voeren we regelmatig interviews en bezoeken contactcenters om direct in contact te komen met de leden. We testen continu met hen en verwerken hun feedback om intuïtieve en plezierige gebruikerservaringen te creëren. Door te luisteren naar hun behoeften en feedback, helpen we de leden efficiënt hun doelen te bereiken en zorgen we voor een positieve interactie met onze diensten. Kortom, de leden staan centraal in het creëren van een goed werkend product.

 

Wat vinden jullie belangrijk in de job?

 

Bert: Je krijgt echt de kans om te innoveren als UX/UI designer. Het is een geweldige uitdaging om complexe processen vanuit een andere invalshoek te bekijken en op een creatieve manier mee te denken over een oplossing. Als designer leer je elke dag wel iets nieuws over de job of over de organisatie. Het is ook een heel empathische job, omdat je goed moet begrijpen waar de gebruikers van onze applicaties wakker van liggen.

Niels: Het belangrijkste voor mij, en waar ik me dagelijks voor inzet, is toegankelijkheid. In een digitale samenleving zou toegankelijk vanzelfsprekend moeten zijn. Het is essentieel omdat maar liefst 25% van de bevolking een of andere vorm van een beperking heeft. Deze beperkingen kunnen variëren en iedereen kan er op een bepaald moment mee te maken krijgen, bijvoorbeeld wanneer je een arm breekt. Uiteindelijk streven we allemaal naar hetzelfde doel, maar we hebben gewoon andere behoeften. Daarom is het mijn doel om ervoor te zorgen dat digitale ervaringen voor iedereen inclusief en bruikbaar zijn, ongeacht hun achtergrond of beperkingen.

 

Wat maakt jullie team uniek?

 

Bert

Bert: We zijn een heel flexibel team dat voortdurend ideeën uitwisselt en verder bouwt op eerdere ideeën. Constructieve feedback is echt de motor van ons team. Het gebeurt zelden dat Niels en ik elkaar een dag niet horen. We zijn echt continu op zoek naar de beste manier om iets weer te geven. De snelheid waarmee we nieuwe ideeën uittekenen en vergelijken is erg uniek aan onze jobs en UX/UI in het algemeen.

Niels: Het vermogen om de brug te slaan tussen technologie en menselijke behoeften. We zijn niet alleen gedreven in het creëren van aantrekkelijke ontwerpen, maar hebben ook een diepgaand begrip van gebruikersgedrag en -behoeften. Door te luisteren naar feedback, het uitvoeren van gebruikerstests en het analyseren van deze gegevens, kunnen we ontwerpen maken die niet alleen mooi zijn, maar ook intuïtief en gebruiksvriendelijk. Dit vermogen om empathie te combineren met technische expertise maakt UX/UI designers essentieel voor het creëren van digitale ervaringen die echt resoneren met gebruikers en hen helpen om hun doelen te bereiken.

 

Hoe garandeer je dat onze apps toegankelijk zijn voor iedereen? En hoe houd je rekening met verschillende doelgroepen?

 

Niels: Allereerst volgen we de richtlijnen en standaarden voor toegankelijkheid, zoals de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Verder zijn er ook een aantal goede tools op de markt waarmee we bijvoorbeeld kunnen checken of het lettertype en kleurencontrast voldoet aan deze waarden.

Om rekening te houden met verschillende doelgroepen, voeren we gebruikersonderzoek uit om inzicht te krijgen in de behoeften en voorkeuren van verschillende gebruikersgroepen. We creëren gebruikersprofielen en personas om een goed begrip te krijgen van de diverse doelgroepen en passen onze ontwerpen aan om aan hun specifieke behoeften te voldoen.

 

Wat is jullie ambitie/ultieme droom?

 

Bert: Een eengemaakte Solidaris-stijl voor elk programma dat binnen Solidaris gemaakt wordt. Eenzelfde look-and-feel die bij Solidaris hoort.

Niels: Digitale ervaring creëren die niet alleen voldoen aan de behoeften van onze leden, maar ook hun leven makkelijker en beter maakt. Dit betekent streven naar innovatie en continue verbetering in ons design proces, het ontwikkelen van intuïtieve en toegankelijke digitale oplossingen, en het bouwen van een hecht en samenwerkend team dat gedreven wordt door een gedeelde visie van het leveren van uitmuntende gebruikerservaringen waarin leden moeiteloos en met plezier kunnen interageren met onze diensten.

 

Bedankt Niels en Bert!

 

Bert en Niels

Momenteel is/zijn er 11 gelijkaardige vacature(s)

Bekijk ze nu

Vind je niet wat je zoekt? Je kan spontaan solliciteren.